Hoppa till sidans innehåll

Styrketräning, varför det?

12 DEC 2014 09:47
Det korta och allomfattande svaret skulle vara: ”Styrketräning har generella, mycket gynnsamma effekter på alla, oavsett ambitionsnivå eller ålder.”
  • Uppdaterad: 22 JAN 2015 10:49

Eftersom styrketräning leder bland annat till att:

-        Bentätheten ökar

-        Kroppsammansättningen förbättras

-        Blodtrycket sänks

-        Insulinkänsligheten ökar

-        Skaderisker och fallrisker minskar

Varför skulle styrketräning gynna och vara bra för en dansares prestation? Det är en relevant fråga att ställa, oavsett om du är tränare, aktiv eller förälder. För att nämna en av alla fördelarna med styrketräning för dansare, så är tillräcklig styrka en förutsättning för att kunna lära sig rätt teknik. Vilken dansare strävar inte efter rätt teknik!?! Däremot så är en felaktig genomförd teknik en av de främsta orsakerna till att skador uppkommer i samband med fysisk träning och tävling. En otillräcklig styrka kan också leda till en förändring i tekniken som ökar skaderisken. Ett exempel kan vara svaghet i höftens stabiliserande muskulatur vilket kan leda till att belastningen på knä ökar vid hopp och som i förlängningen kan leda till skada. Om du vill lära dig mer om idrottsskador rekommenderar jag dig att gå in och läsa det senaste tränarpasset som handlar just om idrottsskador.

Styrketräning är ett stort och brett ämne och kommer därför framöver vara ett återkommande tema, så håll utkik om du vill lära dig mer!!  

Skribent: Frida Lundström
Epost: This is a mailto link

Svenska Danssportförbundet 50 år

1_Utbildningar

Idrottstipset

 

logos

SM i Dans

Framåt för fler i rörelseFramåt för fler i rörelseFramåt för fler i rörelse

 

 

Sverigekarta

 

 

 

Framåt för fler i rörelse

Postadress:
Svenska Danssportförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-699 65 70
E-post: This is a mailto link