Hoppa till sidans innehåll

Styrketräning, varför det?


Det korta och allomfattande svaret skulle vara: ”Styrketräning har generella, mycket gynnsamma effekter på alla, oavsett ambitionsnivå eller ålder.”  Eftersom styrketräning leder bland annat till att:

-        Bentätheten ökar

-        Kroppsammansättningen förbättras

-        Blodtrycket sänks

-        Insulinkänsligheten ökar

-        Skaderisker och fallrisker minskar

Varför skulle styrketräning gynna och vara bra för en dansares prestation? Det är en relevant fråga att ställa, oavsett om du är tränare, aktiv eller förälder. För att nämna en av alla fördelarna med styrketräning för dansare, så är tillräcklig styrka en förutsättning för att kunna lära sig rätt teknik. Vilken dansare strävar inte efter rätt teknik!?! Däremot så är en felaktig genomförd teknik en av de främsta orsakerna till att skador uppkommer i samband med fysisk träning och tävling. En otillräcklig styrka kan också leda till en förändring i tekniken som ökar skaderisken. Ett exempel kan vara svaghet i höftens stabiliserande muskulatur vilket kan leda till att belastningen på knä ökar vid hopp och som i förlängningen kan leda till skada. Om du vill lära dig mer om idrottsskador rekommenderar jag dig att gå in och läsa det senaste tränarpasset som handlar just om idrottsskador.

Styrketräning är ett stort och brett ämne och kommer därför framöver vara ett återkommande tema, så håll utkik om du vill lära dig mer!!  

Uppdaterad: 22 JAN 2015 10:56 Skribent: Frida Lundström
Epost: This is a mailto link

 sök projektstöd

  Skärmavbild 2021-04-17 kl. 10.16.28.png

 

 

 


Kalender

Utbildning

DansTV

 Sverigekarta

 

 WDSF

WRRC

WADF

DSF

Framåt för fler i rörelse

Postadress:
Svenska Danssportförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996570
E-post: This is a mailto link