Paradans

Paradans är samlingsnamnet på den verksamhet inom Svenska Danssportförbundet som erbjuder träning för personer med funktionsnedsättning.

Som förening kan ni inkludera dansare med rörelsenedsättning, intellektuell funktionsnedsättning, synnedsättningen eller hörselnedsättning. Ni kan erbjuda personer att dansa solo, i par eller i grupp och välja mellan olika dansstilar. 

För att möta deltagarnas behov kan ni anpassa koreografier, tempo och musik så att alla kan delta oavsett förutsättning eller ambitionsnivå. Tänk på att vissa dansar för att träna och umgås, medan andra vill tävla eller uppträda. Det är viktigt att vara flexibel och möta deltagarnas önskemål. 

Om er förening bedriver paradans vill vi gärna att er förening finns med på hemsidan Parame Registrera förening | ParaMe. 

Frågor? 
Har du generella frågor eller vill ha mer information om att starta eller vidareutveckla paradansen i er förening är du välkommen att kontakta: 


Hanna Käld, Projektledare paradans och inkludering 
hanna.kald@danspsort.se 

Du kan också kontakta vårt stödområde paradans på parasport@danssport.org

Skapad av: Zandra Idenius 24-12-04
Personer med rörelsenedsättning

Rörelsenedsättning innebär att en person har en nedsatt fysisk förmåga att röra sig, exempelvis på grund av skada, sjukdom eller medfödd funktionsnedsättning. Rörelsenedsättning kan påverka en eller flera delar av kroppen och innebära allt från begränsad rörlighet i armar och ben till behov av rullstol för förflyttning. Vanligaste formen av dans för personer med rörelsenedsättning är rullstolsdans
 
Inom rullstolsdans finns olika former att dansa på: 

  • Singel: Dansa ensam i rullstol. 

  • Duo: Två sittande dansare dansar tillsammans. 

  • Combi: En sittande och en stående dansare dansar tillsammans. 

Det finns många olika dansstilar att utforska inom rullstolsdans. Inom rullstolsdans finns det också tävlingsverksamhet inom 4 olika dansstilar: Bugg, Freestyle, Standars och Latin. Här kan du läsa mer om att tävla i rullstolsdans

Här är några sätt att anpassa undervisningen för personer med rörelsenedsättning: 

  • Respektera individens behov: Var lyhörd för varje individs specifika rörelsebegränsningar och behov. Anpassa övningarna och dansstegen så att de passar deras förmågor. 

  • Tillgänglighet: Se till att dansmiljön är tillgänglig för rullstolar och andra hjälpmedel. Det kan innebära att ha tillräckligt med utrymme, lämpligt golvmaterial och justerbara möbler eller utrustning. 

  • Hjälpmedel: Ha rätt hjälpmedel, säkerställ att hjälpmedel är lättillgängliga och anpassade till deltagarnas behov. Det kan innebära att ha rätt utrustning på plats, tillhandahålla stöd vid behov och säkerställa att hjälpmedlen integreras naturligt i dansaktiviteten för att underlätta delaktighet och rörelsefrihet. 

Personer med intellektuell funktionsnedsättning

En person med intellektuell funktionsnedsättning kan ha svårigheter med att förstå och lära sig vissa saker. Enligt Världshälsoorganisationens definition har personer med intellektuell funktionsnedsättning ett IQ under 75 och minst två brister i adaptiv förmåga. Adaptiv förmåga handlar om sociala och praktiska färdigheter i vardagen. Det kan vara att man har svårt att bedöma andra människor och situationer eller att ha svårt att planera eller sköta sin ekonomi. Denna funktionsnedsätting uppstår innan vuxen ålder. 

Som förening kan ni skapa en trygg, strukturerad och inkluderande miljö som gör det möjligt för alla deltagare att njuta av dansen och utvecklas i sin egen takt.  

Här är några sätt att anpassa undervisningen för personer med intellektuell funktionsnedsättning: 

  • Individanpassad undervisning: Justera undervisningen efter deltagarnas kognitiva och sociala nivåer genom att använda tydliga instruktioner, upprepade moment och visuella stöd. 

  • Stöd och trygghet: Skapa en strukturerad miljö med fasta rutiner och förutsägbarhet för att minska stress och osäkerhet. 

  • Visuella och fysiska hjälpmedel: Använd visuella stöd som bilder eller videor och kroppslig vägledning för att underlätta inlärningen av rörelser.  

Personer med synnedsättning

En synnedsättning innebär att en persons syn är nedsatt i sådan grad att det inte kan korrigeras fullt ut med glasögon eller linser. Detta kan sträcka sig från mild synsvaghet till total blindhet. En synnedsättning kan påverka hur väl en person uppfattar detaljer, avstånd och rörelser och kan därmed kräva särskilda anpassningar för att delta i dans. 
 
Här är några sätt att anpassa undervisningen för personer med synnedsättning: 

  • Muntliga instruktioner: Ge tydliga och detaljerade verbala instruktioner för att beskriva rörelser och rytm, vilket hjälper deltagare att förstå och följa dansen. 

  • Taktil vägledning: Använd fysisk kontakt för att guida dansaren genom rörelser och positioner, vilket underlättar inlärningen och ger direkt feedback. 

  • Miljöanpassningar: Anpassa danslokalen med kontrastmarkeringar, ljudsignaler eller taktila markörer för att underlätta orienteringen och undvika hinder. 

Personer med hörselnedsättning

Hörselnedsättning innebär att en person har nedsatt förmåga att höra, vilket kan variera från mild hörselnedsättning till total dövhet.  

Här är några sätt att anpassa undervisningen för personer med hörselnedsättning: 

  • Visuella signal: Använd visuella gester för att kommunicera steg och rytm. Detta kan omfatta att visa rörelser med tydliga och långsamma gester samt att använda speglar för visuell återkoppling. 

  • Känna vibrationer: Dansa nära högtalare eller använd vibrationshjälpmedel för att uppleva musiken. 

  • Visuell återkoppling: Använd speglar för att ge feedback på rörelser och teknik. 
     

Begrepp inom paradans

Det kan ibland vara utmanande att välja lämpliga ord och förstå deras innebörd. För att tydliggöra dessa termer och undvika missförstånd finns här en lista med förklaringar av de vanligaste begreppen inom paradans. 

Funktionsnedsättning 
Vi använder begreppet funktionsnedsättning för att beskriva en varaktig nedsättning av fysiska, psykiska eller intellektuella förmågor. En funktionsnedsättning kan vara följden av en skada eller sjukdom från födseln, den kan även uppkomma senare i livet. Det finns många olika typer av funktionsnedsättningar. 

Funktionshinder 
Enligt Socialstyrelsens definition innebär funktionshinder den begränsning en funktionsnedsättning medför för en person i relation till sin omgivning. Det betyder att funktionshinder inte är något som en person har i sig själv, utan det uppstår i mötet med en otillgänglig miljö. 

Parasport 
Parasport innefattar idrott för personer med funktionsnedsättningar, vilket kan vara både motions- och tävlingsidrott. Parasport riktar sig mot tre huvudgrupper: personer med rörelse-, syn- och intellektuella funktionsnedsättningar. Personer med hörselnedsättning inkluderas i stället inom dövidrottsförbundet. 

Paradans 
Paradans är dans för personer med en eller flera funktionsnedsättningar och kan delas in i fyra huvudkategorier: 

  • Rörelsenedsättning 
  • Intellektuella funktionsnedsättning 
  • Synnedsättning
  • Hörselnedsättningar 

People First 
Vi tillämpar People First-principen, vilket innebär att vi prioriterar att tala om personen i första hand och deras funktionsnedsättning i andra hand. Genom att säga exempelvis "en idrottare/person med intellektuell funktionsnedsättning" sätter vi fokus på individen. Vi undviker att säga "en intellektuellt funktionsnedsatt idrottare/person". 

Tillgänglighet 
Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar innebär att de ska ha likvärdig tillgång till omvärlden som personer utan funktionsnedsättningar. Tillgänglighet är en förutsättning för att personer med funktionsnedsättningar ska kunna delta i idrott och andra aktiviteter på lika villkor.