GB0A3318

Tävling

Arrangera Sveriges officiella tävlingar i danssport!

Här är en övergripande beskrivning av hur det går till att arrangera tävling inom svensk danssport. Alla handledningar, blanketter och övriga dokument för beskriver ingående vad som gäller.

Förening kan ansöka om sanktion för följande tävlingar:

R-tävling 
Inkörsporten till tävlingsdansandet och har dansglädje och samvaro i fokus. R-tävlingar är till för de par som aldrig har tävlat tidigare eller precis har börjat.  

N-tävling
Finns över hela landet och är till för de tävlingsdansare som är mer erfarna. Där finns flera nivåer för alla grenar och åldersgrupper samt rankingtävlingar för kvalificering till Svenska Mästerskapstävlingar.   



ARRANGERA TÄVLING - STEG FÖR STEG



1. Ansök om tävlingssanktion

En sanktionsansökan ska vara ifylld med uppgifter som; tidpunkt, sista datum för anmälan, klasser osv. Föreningen meddelar ALLTID kansliet vem som ska vara lokal tävlingsorganisatör.

N-tävling & R-tävling
Föreningen kontaktar verksamhetsområdet och sen sker ansökan genom www.dans.se Framförhållningen ska vara god, helst tio månader innan. 

Mejla till respektive verksamhetsområde information och vägledning: 

Distriktstävlingar
Ansökan om distriktstävling görs till kansliet, här inhämtar förbundet information från det aktuella distriktet som ansvarar för sitt Distriktsmästerskap. 

Ansökan efter att tävlingskalendern fastställts
Efter att tävlingskalendern fastställts av förbundet, kan tävlingsansökan för tävling, på dagar där det inte finns planerade tävlingar, insändas till kansliet. Ansökan ska insändas så snart som möjligt - dock senast 3 månader före önskad tävlingsdag.



2. Skapa en tävlingsorganisation

Föreningen utser en tävlingsorganisatör, som ska ha genomgått förbundets utbildningar:
- Grundutbildning Föreningsfunktionär"
- Utbildning Tävlingsorganisatör

Denne bör vara en god organisatör och arbetsledare samt vara väl insatt i förbundets tävlingsreglemente och tävlingssystem i www.dans.se



3. Utse krishanteringsgrupp & upprätta krisplan

Utse ett team som ansvarar för hantering av eventuella kriser som kan uppstå. Teamet bör alltid bestå av sjukvårdare/ansvarig och en representant från föreningen.

Krissplanen beskriver olika typer av kriser, processer och kontaktuppgifter till kansliet, samhällsfunktioner osv. Dokumentet ska finnas i sekretariatet under tävlingsdagen. 



4. Boka tävlingslokal

Föreningen ska boka lokal och ev. söka de tillstånd som behövs. Viktigt att lokalen har rätt förutsättningar, som tex:

- Golvets karaktär
- Läktare för uppskattat publikantal
- Se till att det finns 1 rum och 1 wc för eventuellt besök av Antidoping Sverige (kommer alltid oanmälda)
- Finns utrymme för sjukvårdsansvarig vid eventuella skador och sämre mående
- Finns utrymme för sändningsutrustning och placering av team till DansTV (se kravspec. för sändning)
- Tillräckligt med omklädningsrum för de tävlande
- Eventuell möjlighet till förtäring/försäljning
- Se över möjlighet till parkeringsplatser i anslutning och eventuella direktiv till närliggande parkering
- Närhet till kommunikation (tågstation, buss)
- Se så utrymme finns så inte nödutgångar blockeras
- Följ händelser i samhället som påverkar mästerskapet som tex terrorhot/väskförbud, pandemi. 



5. Utse tävlingsfunktionärer

N-tävling
Förbundet tar via sina grenspecifika verksamhetsområden ut tävlingsledare, tävlingskontrollant och domare. Övriga funktionärer som speaker, musikansvarig, sekretariat, Vote4Dance mfl tar arrangörsföreningen kontakt med själva.
Arrangörsföreningen bekostar alla tävlingsfunktionärers arvode, resa och boende enligt DSF:s ersättningsdirektiv. Tävlingsfunktionärer ska även få mat och fika under tävlingsdagen om det behövs.  

R-tävling
Föreningen tar ut tävlingsledare, tävlingskontrollant, domare och övriga funktionärer själva.
Arrangörsföreningen bekostar alla tävlingsfunktionärers arvode, resa och boende enligt DSF:s ersättningsdirektiv. Tävlingsfunktionärer ska även få mat och fika under tävlingsdagen om det behövs.  



6. Boka livesändning på danstv.se & fotograf

Mästerskap
Mästerskapstävlingar ska alltid livesändas på www.danstv.se och fotograferas av ackrediterad fotograf.

Kansliet...
informerar DansTV och bokar fotograf, när fastställda datum för mästerskap är på plats. Förbundet står för kostnaden.

Föreningen...
ansvarar för planering och dialog med DansTV, som kontaktas med bokningsfomulär till info@danstv.se och även för att sätta upp information i tävlingslokalen om sändning och fotografering. 


N- & R-tävling
Föreningen kan välja att sända N- & R-tävling på DansTV och kan även anlita fotograferna till dessa tillfällen. Föreningen står för kostnaden. 


Rekommenderade fotografer:

Renata Kaleta
renatakaleta@hotmail.com
Facebook

Eva Wistemar
eva_wis@hotmail.com
Facebook



7. Skapa tävlingsinbjudan och publicera i digitala kanaler

Mästerskap

Föreningen...
ansvarar för inbjudans innehåll och använder Svenska Danssportförbundets grafiska profil och grundinformation/text. Föreningen publicerar inbjudan på dans.se, vote4dance.com och mejlar den till kansliet: kansli@danssport.se

Kansliet...
ansvarar för att mästerskapsmaterial är framtaget. Varje SM har en egen logga som ska användas. Kansliet publicerar inbjudan och samlad information på "SM i dans" på hemsidan. Varje SM har en egen sida.


N- & R-tävling

Föreningen ansvarar för inbjudans innehåll och använder Svenska Danssportförbundets grafiska profil och grundinformation/text. Föreningen ansvarar för att publicera inbjudan på dans.se och vote4dance.se.



8. PR & marknadsföring


Mästerskap

Föreningen ansvarar för...

1. Sprida information:
Ansvar för att sprida mästerskapet i egna kanaler som tex sociala medier, egna hemsidan, i lokal media osv.

2. Marknadsföringsmaterial i tävlingslokalen:
Marknadsföringsmaterial (SM-kit) från kansliet ska användas i tävlingslokalen. Föreningen ansvarar för att ställa ut SM-kit i lokalen och även för eget material, som tex sponsorer, föreningsmaterial.

Föreningen ansvarar för att sätta upp information om att mästerskapet livesänds och fotograferas, så de i publiken som inte vill synas i förbundets kanaler, kan kontakta föreningen och kansliet vid frågor.

Föreningen ansvarar även för att sätta upp information i omklädningsrum gällande allergier och uppmaning att inte använda produkter som tex parfym, hårspray i omklädningsrum.

3. Sponsorer:
Föreningen ansvarar för dialog med lokala sponsorer och att erbjuda dessa att synas på tävlilngen och i sändningen på DansTV. 

4. Vid tävlingens slut:
Resultat och information mejlas till kansli@danssport.se för nationell publicering, när tävlingen är slut, för pressmeddelande som går ut nationellt från kansliet. 


Kansliet ansvarar för...

1. Sprida information:
Kansliet publicerar inbjudan och löpande tillkommande information på SM i Dans på hemsidan. Informationen publiceras även på DansTV, via pressmeddelande och övriga sociala medier.

2. Marknadsföringsmaterial i lokal:
Kansliet ansvarar för SM-kit är framtaget och att föreningen har det på plats inför mästerskapet. 

3. Sponsorer:
Dialog med förbundets sponsorer, partners och samarbetspartners ansvarar kansliet för. Marknadsföringsmaterial tar kansliet fram.

4. Vid tävlingens slut:
Publicerar resultat i alla kommunikationskanaler och arbetar med press och media för synlighet i nationell media. 


N- & R-tävling

Föreningen ansvarar för all marknadsföring av tävlingen och lokalens utsmyckning. Föreningen ansvarar för att sätta upp information om livesändning och fotografering och om information i omklädningsrum gällande allergier och uppmaning att inte använda produkter som parfym och hårspray.

Följ länken till dokumentbanken och ta del av all information.
Ni är alltid välkomna att kontakta kansliet vid frågor: kansliet@danssport.se

 

 

Skapad av: Sandra Svanberg 22-05-13