Istock 1133209404

Om oss

Så här organiserar vi oss!

Svenska Danssportförbundet är en ideéll organisation och är ett av 71 specialidrottsförbund inom Riksidrottsförbundet. Dansverksamheten bedrivs av våra medlemmar - dansföreningar.

Förbundsmötet är Svenska Danssportförbundets högsta beslutande organ, som väljer Förbundsstyrelsen. Till sin hjälp har styrelsen ett nationellt kansli och en organisation med olika ansvarsområden. 

I blocken nedan presenteras organisationens olika områden.

Skapad av: Zandra Idenius 22-06-16
Förbundsmötet

Förbundsmötet är Svenska Danssportförbundets högsta beslutande organ där varje medlemsförening äger en röst.

Förbundsmötet

Förbundsmötet är Svenska Danssportförbundets högsta beslutande organ där varje medlemsförening äger en röst. Framtagande av röstlängd sker enligt Svenska Danssportförbundets stadgar.

Förbundsmötet är ett möte som genomförs en gång per år. Förbundsmötet fastställer verksamhetsinriktning för kommande år. Vid Förbundsmötet väljs ordförande, styrelse, valberedning revisorer och ledamöter i disciplinnämnden. Kallelsen till mötet styrs genom stadgarna för förbundet.

Information inför kommande förbundsmöte samt handlingar och protokoll från tidigare förbundsmöten - läs mer här

Kansli

Kansliets anställda personal är under ledning av generalsekreterare.

Generalsekreterare (GS):

GS har ansvaret för den löpande förvaltningen i enlighet med Förbundsstyrelsens beslut samt rapporterar till styrelsen.

GS håller ordföranden uppdaterad med väsentlig information.

Generalsekreterare, GS, är adjungerad och föredragande i Förbundsstyrelsen.

GS ansvarar för att Förbundsmötets beslut om verksamhets- och ekonomisk inriktning genomförs i samråd med Förbundets ordförande. GS och Förbundets styrelse ansvarar tillsammans gällande att en verksamhetsplan för den kommande 1-årsperioden tas fram. Det är även viktigt att personen ständigt följer upp Förbundsmötets beslut genom regelbunden redovisning till styrelsen av såväl uppdrag som resurser.

Anställd personal:

Som anställd inom Svenska Danssportförbundet är man en viktig del i den kommunikation som sker kontinuerligt mellan förbundets alla olika delar.

Verksamhetsområden

Verksamhetsområde (VO) är ett arbetsområde inom förbundets verksamhet där det finns ett tydligt fokus på arbete som rör ett grenspecifikt (dans) område.

Verksamhetsområdena är grunden för all grenspecifik verksamhet inom Danssportförbundet. Verksamhetsområdet ska både sköta om det dagliga arbetet och verka för samt möta behov av utveckling. Verksamhetsområdet, tillsammans med kansliet, tillgodoser de behov som föreningar och dansare har.

Då danssporten befinner sig i kontinuerlig utveckling kommer en aktualiseringsprövning alltid att påverka antal och inriktning för dessa områden.

Aktuella verksamhetsområden är:

Varje verksamhetsområde drivs av en verksamhetsområdeskommitté. Kommittén ska rapportera till FS en gång per månad.

Verksamhetsområdena ansvarar för att skapa en struktur för tävling, träning och utbildning, och säkerställa att dessa fungerar väl på alla nivåer. De stödjer dansare, föreningar och SDF.

FS tillsätter och entledigar personer i verksamhetsområdeskommittén, som ansvarar för att bedriva och kvalitetssäkra verksamheten enligt fastställd budget och verksamhetsplan. Landslagskaptener utses av FS efter förslag från respektive kommittéordförande eller förbundskaptenen.

Kommittén kan adjungera personer för särskilda uppdrag och fatta operativa beslut enligt instruktioner. Protokoll över beslut ska skickas till förbundskansliet inom 14 dagar. Beslutsrätt kan delegeras till enskilda personer eller arbetsgrupper, med skriftlig återrapportering vid nästa möte.

All post ska gå via kansliet för diarieföring, med undantag för intern post inom kommittén.

Stödområden

Det finns ett antal områden som fungerar som specialist/stöd för hela förbundets organisation i specifika frågor, bestående av medlemmar med sakkunskap inom dessa områden.

Stödområden inom förbundet är:

  • Juridik
  • Paradans

Stödområde Juridik drivs av Juridiska kommitté som till stor del arbetar som ett stöd för kansliet och föreningar i sakfrågor av juridisk karaktär, stadgeändringar, förbereda bestraffningsärenden, överklaganden och andra ärenden av juridisk natur till Förbundsstyrelsen samt mycket mer. De har även en kontrollfunktion där de gör stickkontroller av förbundets anslutna föreningar för att se så att det går rätt till vad gäller stadgeefterlevnad och dylikt. Mer om Juridiska kommittén går att läsa i Instruktion för Juridiska kommittén.

Stödområde Paradans syftar att utveckla Danssportförbundets verksamhet till att bli mer inkluderande, fokus ligger på verksamhet för personer med funktionsnedsättningar. I och med denna utveckling är förbundets intention att också kunna överta den verksamhet inom dans som idag finns i Parasportförbundet.

Valberedningen

Valberedningens uppdrag regleras i stadgarna för Svenska Danssportförbundet. Valberedningen har till uppgift att i sitt arbete fortlöpande följa verksamheten inom Förbundsstyrelsen och har som åliggande att förbereda personer inför kommande mandatperiod.

Valberedningen ska bestå av 1 ordförande och 4 ledamöter, valda av förbundsmötet.

Mandatperioden för ordförande är ett år och för ledamöter två år.

Valberedningen ska senast den 1 oktober ha inhämtat svar från de personer vilkas mandattid går ut vid periodens slut, om de är villiga att kandidera för den kommande mandatperioden.

Senast fyra veckor före förbundsmötet ska valberedningen skriftligen delge samtliga röstberättigade organisationer sitt förslag beträffande varje val samt meddela namnen på de kandidater som i övrigt nominerats.

Etniska nämnden

Etiska nämndens kommitté utses av Förbundsstyrelsen och har en utredande roll avseende etikärenden inom förbundet. Kommittén består av en ordförande och minst två övriga ledamöter.

I händelse av förseelser avseende av DSF fastställd etikkod eller annat oetiskt beteende hänförligt till RF:s stadgar eller Förbundets reglementen, ska sådana ärenden handläggas i första hand av Förbundets etikkommitté́. Detta sker i form av rapportutredning och dokumentering - vilken i förekommande fall efter färdigställande tillställes disciplinnämnden för avgörande av beslut och eventuella sanktioner.

En förutsättning för att kunna förebygga mobbing, utanförskap, kränkningar och övergrepp i en förening är att föra en dialog om frågorna bland ledare, aktiva och i styrelserummet. Inom DSF finns Etiska kommittén dit ni kan anmäla era ärenden.

Hur gör jag en anmälan?

Det första du behöver göra är att skicka ett mail till etiska@danssport.org. Vi använder oss inte utav någon mall för hur du ska formulera dig, utan beskriv din misstanke eller det du har blivit utsatt för så tydligt som möjligt i ditt mail till etiska kommittén. Detta kommer att bli din anmälan.

Vad kommer att hända med min anmälan?

Du som anmäler en misstanke eller själv har blivit utsatt för brott mot de etiska reglerna garanteras alltid sekretess. Detta innebär att endast de berörda parterna, dvs. den eller dem anmälan avser, kommer få ta del av informationen som du delger oss. Vi som handlägger de anmälningar som kommer in till etiska kommittén delar inte information med resten av juridiska kommittén eller förbundsstyrelsen, utan anmälningar och ärenden behandlas konfidentiellt och uteslutande hos etiska kommittén.

Anmälningar och ärenden ska behandlas skyndsamt hos etiska kommittén. Vi kommer att skicka en bekräftelse på din anmälan så att du kan känna dig trygg med att den har kommit till rätt instans.

Vill du läsa mer om hur våra handläggningsrutiner:
Rutin för ärenden hos Etiska kommittén

Det går även att anmäla till Riksidrottsförbundet, som skapat funktionen Idrottsombudsmannen och en visselblåsartjänst. Även BRIS har en stödlinje. Läs mer om vårt arbete för en trygg idrott här!

Disciplinnämnden

Disciplinnämndens kommitt'e utses av Förbundsmötet.

Kommitt'en består av en ordförande och fyra ledamöter. Disciplinnämndens mandatperiod är ett år för ordförande och två år för övriga ledamöter. Disciplinnämnden är Svenska Danssportförbundets första instans gällande bestraffningsärenden.

Disciplinnämndens uppdrag regleras enligt Riksidrottsförbundets stadgar.

Revisor & lekmannarevisor

Revisor sitter inte med i styrelsen men är invald av Förbundsmötet. Förbundet kan även välja att ha en icke auktoriserad revisor, en så kallad lekmannarevisor.

Ett revisorsuppdrag är att kontrollera att föreningen har en riktigt bokföring och att föreningen de ekonomiska regler som gäller för en ideell förening. Efter kontrollen av ekonomin skriver revisorn en revisionsberättelse om hur han tycker att förening har skött sitt ekonomiska ansvar, om han rekommenderar att årsmötet ska ge styrelsen vidare ansvar och att revisorn själv har kontrollerat all ekonomi.

Distrikt

Danssportförbundet är indelat i nio specialidrottsdistriktsförbund, som vi kallar danssportdistrikt. Det är ett organ för den regionala verksamheten. Förening tillhör det danssportdistrikt inom vars geografiska område föreningen har sin hemort.